Wednesday, August 27, 2014
   
Text Size

Search On Information International

Dizziness and Vertigo

Dizziness is a general term that includes four syndromes: A) vertigo—the illusion of motion, B) pre-syncope—the feeling that one is about to faint, C) disequilibrium—the feeling of unsteady gait, and D) light-headedness—the feeling of a vague imbalance inside one’s head.

 

To follow are pertinent examples from each of these four syndromes.

            A. Vertigo is the false sensation of motion when nothing is actually moving.  One may feel that the room is spinning or that one is tumbling.  Moreover, one or both ears may feel plugged, have diminished hearing, or emit a ringing sound.  The four commonest causes of such illusion of motion are:

            1. Vestibular Neuritis—inflammation of the balance nerve of the inner ear—is usually caused by viral infections or migraines.  The episodes come on suddenly, last several days, and then slowly resolve without treatment.  When such episodes prove recurrent, the usual cause is a dormant herpes virus that reactivates periodically, causing the same syndrome to recur.  Treatment with anti-viral medicines may shorten the course if given early, and anti-viral medicines when taken daily may prevent or lighten the vertigo attacks. 

            2.  Meniere’s Disease—high ear canal fluid pressure—is caused by build up of fluid in the balance canals of the inner ear.  Menire’s recurrent and prolonged episodes of vertigo may result in diminished hearing and ear ringing.  The vertigo responds to diuretics, which reduce the fluid overload and decrease the ear canal pressure.

            3.  Benign Positional Vertigo—sudden, brief attacks of vertigo provoked by head turning even when the patient is in bed—is caused by floating crystals inside the balance canals of the inner ear and is the commonest cause of episodic vertigo.  Regardless of posture, when the head is moved from one position to another, the floating crystals tumble in the ear canal fluid, agitate the balance nerve, and cause brief vertigo spells.  The vertigo resolves in less than a minute but leaves the head feeling slightly fuzzy for a while.  The treatment is to maneuver the floating crystals out of the inner ear canals and down into the ear canal sinks.  This Epley maneuver can be done in the office setting and can provide dramatic relief.  Otherwise, the condition may last several months before it spontaneously resolves.

            4.  Hyperlipidemic,Transient Ischemic Inner Ear Attacks—sudden, prolonged spells of vertigo caused by a sudden drop in inner ear blood supply—is seen in older persons who have high cholesterol.  Once the cholesterol is lowered, the vertigo resolves.  Other factors such as high blood pressure, diabetes, and smoking may amplify the bad effects of high cholesterol on the inner ear circulation.

            B.  Pre-Syncopefaint-headedness as if one is about to collapse and lose consciousness—is caused by insufficient blood supply to the brain, which in turn causes the person to sweat, become nauseous, and turn pale.  The two commonest causes of such pre-faints are:

            1.  Postural Hypotension—the dropping of one’s blood pressure upon rising from a sitting or lying-down position—is usually caused by overactive blood pressure medications or by dehydration from any cause such as diarrhea, sweating, and prolonged exercise.  It usually resolves momentarily as one begins to move and can be avoided by getting up slowly while holding the arms above one’s head for a few seconds.

            2.  Cardiac Arrhythmias—abnormal heartbeats that reduce brain blood supply—cause a faint feeling that may be followed by syncope.  It is not position dependant and is always serious.  When an older person feels suddenly faint or faints for no reason, a cardiologist should be consulted.

 

            C.  Ataxiaa disequilibrium that results in gait unsteadiness—is caused by diseases of the brain balance centers or of the peripheral nerves.  The diseases are numerous but can be diagnosed with a careful neurological examination and some special tests.  Common causes are brain tumors, brain and nerve degenerations, strokes, high brain water, and pernicious anemia, which is a vitamin B12 deficiency. 

            D.  Light-headedness—a vague feeling of dizziness or imbalance inside the head—is usually pervasive, chronic, tends to fade in and out without reason, and is not influenced by head position, body posture, or blood pressure.  Gait is unaffected, function is preserved, the physical and neurological examinations are intact, and all tests and investigations are normal.  The commonest causes of this syndrome are anxiety disorders, with or without panic.  Once the anxiety is treated, the dizziness disappears.  Heightened brain sensitivity, increased brain alarm, excessive brain adrenaline, and unconscious hyperventilation are the suspected causes.  This dizziness can be reproduced or magnified with forced hyperventilation in the office setting.  The condition is very common and is often misdiagnosed and mistreated.                          

Issue # 100 - November 2010

 

 

الدوخة والدوّار


الدوخة كلمة عامة تشمل أربع متلازمات هي:

-   الدوّار، وهو وهم الحركة

-   ما قبل الإغماء، وهو شعور الإنسان بأنه على وشك أن يغمى عليه

-   اختلال التوازن، وهو الشعور بتقلب النشية وعدم توازنها

-   الدوخة، وهو الشعور بعدم توازن كبير داخل الرأس.

ونعرض في ما يلي أمثلة ذات صلة حول كل متلازمة من المتلازمات.

أ)الدوّار هو الشعور الخاطئ بالحركة في حين أن شيئاً لا يتحرّك في الحقيقة. قد يشعر الانسان أن الغرفة تدور بسرعة أو أنه يتعثّر. وبالإضافة إلى ذلك، قد يشعر بأن إحدى أذنيه أو الاثنتين معاً مسدودتان، فتنخفض حاسة السمع أو أنهما قد يصدران صوتاً يشبه الرنين. أما الأسباب الأربعة الأكثر شيوعاً لوهم الحركة هذا فهي:

1 - إلتهاب العصب الدهليزي: ما يعني إلتهاب عصب التوازن في الجزء الداخلي من الأذن وينتج بالإجمال عن عدوى فيروسية أو صداع نصفي. تحدث هذه النوبة فجأةً ويدوم الالتهاب لبضعة أيام، ثم يطيب تدريجياً من دون اللجوء إلى أي علاج. أما عندما تتكرّر هذه النوبات، يكون السبب عادةً فيروس الحلأ الهاجع الذي يعود دورياً ليتفاعل وينشط فيتسبب بالتالي بعودة المتلازمة نفسها. ومن شأن العلاج بالأدوية المضادة للفيروسات أن تقلّص فترة المتلازمة إذا أعطي هذا العلاج في مرحلة مبكرة، في حين أن تناول الأدوية المضادة للفيروسات يومياً قد يحول دون الإصابة بالدوار أو تخفف هذا الأخير.

2 - مرض منيير – ارتفاع ضغط سائل قناة الأذن – وينجم عن تراكم السائل في قنوات التوازن في الجزء الداخلي من الأذن. وقد تتسبب نوبات الدوار المتكررة والطويلة من مرض منيير بانخفاض حاسة السمع وطنين في الأذنين. يستجيب الدوّار لمدرّات البول التي تقلّص كميات السائل الزائدة وتخفض الضغط في قناة الأذن.

3 - الدوار الوضعي الحميد – نوبات مفاجئة ووجيزة من الدوار تنتج عن دوران الرأس حتى عندما يكون المريض مستلقياً في السرير وينتج الدوار عن بلورات عائمة داخل قنوات التوازن في الجزء الداخلي من الأذن وهو يعتبر السبب الأكثر شيوعاً للدوار العرضي. وبغض النظر عن الوقفة، عندما يتم تحريك الرأس من وضعية إلى أخرى، تتقلّب البلورات العائمة في سائل قناة الأذن فتحرّك عصب التوازن وتتسبب بنوبات وجيزة من الدوّار. يزول الدوّار بأقل من دقيقة ولكنه يتسبب بشعور غريب في الرأس لفترة من الوقت. ويقضي العلاج بالتخلّص من البلورات العائمة التي تسرّبت إلى قنوات الأذن الداخلية  وصولاً إلى مصارف قناة الأذن. يمكن القيام بعلاج إيبلي في عيادة الطبيب وهو يؤمن راحة جذرية. أما في حال لم يتم القيام بهذا العلاج، تستمرّ هذه الحالة لبضعة أشهر قبل أن يشفى المريض منها فجأةً.

4  - نوبات الأذن الداخلية الإقفارية العابرة المفرطة شحوم الدم، وهي نوبات مفاجئة ومطوّلة من الدوّار ناجمة عن انخفاض مفاجئ في إمداد الدم في الجزء الداخلي من الأذن ، وهي حالة نشاهدها لدى الأشخاص المتقدمين في السن والذين يعانون من ارتفاع معدّل الكوليسترول. من هنا، وما إن ينخفض معدّل الكوليسترول، يزول الدوّار. ومن شأن بعض العوامل الأخرى على غرار ارتفاع ضغط الدم والسكري والتدخين أن تضاعف الآثار السلبية لارتفاع معدل الكوليسترول على الدورة الدموية داخل الأذن.

ب)ما قبل الإغماء – دوار خفيف كما لو كان المريض سينهار أو سيفقد الوعي، وهو ناجم عن إمداد الدماغ بكمية غير كافية من الدم الأمر الذي يتسبب بدوره بتعرق المريض وإصابته بالغثيان والشحوب. ويتمثّل السببان الأكثر شيوعاً لحالات ما قبل الإغماء هذه بما يلي:

1 - انخفاض ضغط الدم الوضعي – إنه انخفاض ضغفط الدم لدى الوقوف بعد وضعية الجلوس أو التمدّد، وهو بالإجمال ناجم عن تناول أدوية مفرطة الفعالية لمعالجة ضغط الدم أو عن الجفاف الناتج بدوره عن الإسهال والتعرّق والتمرين الجسدي المطوّل. عادةً ما يزول هذا النوع من الدوّار في لحظة واحدة ما إن يبدأ المريض بالتحرك كما يمكن تجنّبه بالوقوف ببطء ورفع الذراعين فوق مستوى الرأس لبضعة ثوانٍ.

2 - اضطرابات نظم القلب – كناية عن دقات قلب غير منتظمة تقلّص إمداد الدماغ بالدم ويتسبب بشعور غريب قد يستتبع حالة من الإغماء. لا ترتبط هذه الاضطرابات بالوضعية وهي تكون بالإجمال خطيرة. وتجدر الإشارة إلى أنه عندما يشعر شخص كبير بالدوار فجأة أو من دون أي سبب واضح، يجب أن يراجع أخصائي القلب.

ج)الترنّح – وهو حالة من عدم التوازن يتسبب بعدم الاستقرار  وينتج عن أمراض تصيب مراكز التوازن في الدماغ أو الأعصاب الطرفية. تتعدّد هذه الأمراض وإنما يمكن تشخيصها على ضوء فحوصات عصبية دقيقة وبعض الاختبارات الطبية المحددة. ونذكر من الأسباب الشائعة لهذه الأمراض الأورام الدماغية وتنكّس الدماغ والأعصاب والنوبات الدماغية وفرط الماء في الدماغ وفقر الدم الخبيث وهو نقص الفيتامين ب 12.

د) الدوخة – وهي شعور قوي بالدوار أو عدم التوازن داخل الرأس، يكون بالإجمال متفشياً ومزمناً فيكون المريض عرضةً للإغماء من دون سبب، وهو لا يتأثر بوضعية الرأس أو الجسم أو بضغط الدم. لا تتأثر المشية وتتم المحافظة على الوظيفة، كما تكون الاختبارات الجسدية والعصبية سليمة والفحوصات طبيعية. وتتمثّل الأسباب الأكثر شيوعاً الكامنة خلف هذه المتلازمة بالاضطرابات المرتبطة بالقلق التي تترافق مع الذعر أو من دونه. ما إن تتم معالجة القلق، تختفي الدوخة. إن زيادة حساسية الدماغ وارتفاع تنبّه الدماغ وفرط الأدرنالين في الدماغ وفرط التهوئة في اللاوعي تشكّل كلها الأسباب المشتبه بها. يمكن ابراز الدوخة بأمر المريض بأن يتنفس بسرعة في العيادة الطبية. ونشير إلى أن هذه الحالة شائعة جداً وعادةً ما يسوء تشخيصها أو معالجتها.

 

Share/Save/Bookmark

Add comment


Security code
Refresh

Follow Us!

Dr Saadeh Recent Articles

  • Fibromyalgia -Dr. Hanna Saadah- Fibromyalgia is a common and mysterious disorder that causes body to ache; affecting twice as many women as men. The mysterious body aches, which can vary in their severity and...
  • Acute Diarrhea Dr. Hanna Saadah - Acute infectious diarrhea, with and without vomiting, affects millions or adults and children each year and is responsible for a high number of deaths, especially in children and in...
  • Antibiotic Colitis Dr. Hanna Saadah - Over the past one hundred years, certain diseases have emerged because of increasing antibiotic use and abuse. Historical examples abound and include the penicillin-resistant-staphylococci,...
  • Post-Traumatic Headaches (A Modern Epidemic) Dr. Hanna Saadah - The three commonest causes of traumatic head and neck injuries are: 1) motor vehicle accidents, 2) falls and sports-related mishaps, and 3) blast injuries from explosions. Although it...
  • Cholesterol Treatment (The New Guidelines) Dr. Hanna Saadah - The treatment of Cholesterol, which was first promulgated in 2002, has been radically revised in 2013. The new guidelines no longer target cholesterol levels as primary therapeutic goals....
  • Cervical Cancer Screening (The Old Pap Smear & The New HPV Test) Dr. Hanna Saadah - Cervical cancer is the third leading female cancer, killing 275,000 women annually. The annual cost of the 50 million screening tests done in the US is about $6 billion. The traditional...
  • Attention Deficit-Hyperactivity Disorder Dr. Hanna Saadah - Concentration and memory are the cornerstones of learning. Learning condenses information into knowledge, and knowledge, in turn powers efficiency, achievement, and experience. Experience...
  • Colon Cancer Prevention and Detection Dr. Hanna Saadah - Colon cancer accounts for 9% of all cancers, with about one million new cases diagnosed per year. Its incidence comes third after lung and breast cancer and it is the fourth most common...
  • Testosterone Dr. Hanna Saadah - The word ‘testis’ derives from Latin, meaning witness, presumably because the testicles testify that the newborn child is male. In the 19th century, Arnold Berthold began work on...
  • Rheumatoid Arthritis Dr. Hanna Saadah - Rheumatoid Arthritis (RA) is a common, destructive joint disease that can attack many other body tissues (e.g. eyes, lungs, blood vessels and heart) besides the flexible joints. It is...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Publications

Partners / Associates

The Monthly

Information International

Research Consultants
Martyrs Square, Al-Borj (An-Nahar) Bldg., 4th Floor
P.O. Box: 11-4353
Beirut, Lebanon
Tel: + 961-1-983008/9
Tel: + 961-3-262376
Fax: + 961-1-980630
Email: infointl@information-international.com
     

Site Meter


 

Login Form